Reglementen

Wedstrijdreglement HSV de Snoek

Algemeen

• Iedere deelnemer wordt geacht dit reglement te kennen en stipt te zullen naleven.
  • Men dient zich in te schrijven voor de wedstrijden via de site.
  • Wedstrijddata, tijden en locaties worden voor 1 januari door de wedstrijdcommissie vastgesteld, uitgezonderd de wintercompetitie(voor1 oktober).
  • Deelnemers dienen lid te zijn van H.S.V de Snoek en in het bezit te zijn van alle vereiste documenten.
  • De hengelkeuze is vrij ,behalve als voor bepaalde wedstrijden anders is besloten.
  • Er mag met één hengel gevist worden. Deze mag beaasd zijn en voorzien van één enkelvoudige haak. Er mag slechts één hengel boven water zijn. Men mag niet meer dan de wettelijk toegestane twee hengels compleet opgetuigd voor handen hebben. Meer reserve hengels mogen niet voorzien zijn van een haak/onderlijn.
  • Uitzondering op deze regel is echter het volgende: Wanneer er dispensatie voor het voorhanden hebben van meerdere opgetuigde hengels is verleend door de betreffende federatie van het water waar de wedstrijd in gehouden word, dan is het toegestaan meerdere hengels voorhanden te hebben.
  • Cuppen mag alleen gedaan worden als er zich in het water geen vislijn bevindt.
  • De vis dient eerst onthaakt te zijn, voordat men verder vist.
  • Voeren en /of vissen met verse de vase, rode maden en sterk gekleurd voer is verboden.
  • Het gebruik van een katapult is verboden.
  • Beschadigen van oever en/of oeverbegroeiing is niet toegestaan.(Beperkt knippen is toegestaan).
  • De visplaats wordt door loting vastgesteld. Aan de waterkant mag een deelnemer maximaal één meter links of rechts van zijn nummer plaatsnemen.
  • Eerste  signaal is begin signaal: voeren en vissen. Na de eerste vijf minuten mag er niet meer zwaar gevoerd worden. Wat in één hand aan los voer kan worden gepakt is toegestaan.
  • Tweede signaal is eind signaal: de hengel dient onmiddellijk opgehaald te worden. Vis die voor het eindsignaal is gehaakt, telt.
  • Er wordt gevist op gewicht. De vis dient levend en ongeschonden te worden aangeboden. Alle ondermaatse vis, waarvoor een wettelijke minimummaat geldt, dient onmiddellijk te worden teruggezet.
  • Ondermaatse baars mag worden bewaard in het leefnet, mits na weging direct teruggezet.
  • Snoek, snoekbaars en paling tellen niet mee.
  • Gevangen vis dient te worden bewaard in een fijnmazig leefnet met een minimummaat van 2,50 meter lang en een doorsnede van40 cm. Vierkante netten 30x40cm. De vis moet tot de weging in het leefnet blijven. Tijdens competitiewedstrijden is het verplicht de gevangen vis ter weging aan te bieden.
  • Bij vroegtijdig afgelasten en/of beëindigen van een wedstrijd beslist de wedstrijdcommissie of deze wedstrijd ingehaald of meegeteld wordt. Meer dan de helft van de wedstrijdduur voorbij betekent dat de wedstrijd meegeteld wordt.
  • Het verlaten van de wedstrijd zonder dit te melden bij de wedstrijdleiding wordt beschouwd als een niet meegeviste wedstrijd. Men komt dus niet in aanmerking voor punten van  deze wedstrijd.
  • Bij niet naleven van het reglement en/of bedrog, volgt een door de wedstrijdcommissie vast te stellen sanctie. Iedere deelnemer die onrechtmatigheden constateert, dient dit te melden bij de wedstrijdcommissie.
  • Binnen onze vereniging is er de mogelijkheid tot beroep bij een commissie van beroep.
  • De organisatie stelt zich niet aansprakelijk voor diefstal of welke schade, letsel welke de deelnemer/-ster ondervindt gedurende het evenement.
  • In gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist de wedstrijdcommissie.
  • Als sportvisser houdt u ook rekening met de natuur: laat daarom, op uw visstek niets achter na een wedstrijd. Neem uw afval mee naar huis en doe het in de vuilnisbak.