Jeugd selectie

Onze vereniging kent al een aantal jaren een jeugdselectie. Een aantal talentvolle jeugdleden zo tussen 9 en 17 jaar wordt begeleid door enkele wedstrijdvissers. Ze krijgen gedurende hun deelname een gedegen opleiding in het wedstrijdvissen. Tijdens de wedstrijd voor leerlingen van basisscholen wordt gekeken naar jeugdige vissertjes die hiervoor in aanmerking komen.

Actieve benadering
Ook kinderen die op een andere manier blijk geven van grote belangstelling voor het vissen worden door ons wel benaderd. We stellen wel redelijke eisen: kinderen moeten de rust op kunnen brengen om enkele uren geconcentreerd te kunnen vissen. Ook merken we dat de ouders belangstelling tonen en bereid zijn hun medewerking te verlenen.

Materiaal in bruikleen
Materiaal moet worden aangeschaft. Duurder materiaal zoals een hengel kan men in bruikleen krijgen.
De training wordt onder begeleiding gegeven door een aantal wedstrijdvissers van onze eigen vereniging, dit doen we in een vorm van een jeugdcompetitie van 7 wedstrijden op zondagochtend. In overleg kan er ook individueel getraind worden. Het doel hiervan is dat de selectieleden meer wedstrijdritme krijgen en meer mogelijkheden kunnen benutten om beter te kunnen presteren.

Deelname federatief kampioenschap
Elk jaar doet deze groep weer mee met het Federatief Kampioenschap (voorheen heette dit het Fries Kampioenschap). Hier kan men zich tevens plaatsen voor het Ned. Kampioenschap.
De laatste jaren hebben we zeven maal een Fries kampioenschap behaald.

Huidige selectie
De huidige jeugdselectie bestaat uit: Christiaan Dijkstra, Ruben Elzinga, Tjibbe de Vries, Martijn Meijerink, Sietse de Vries, Susanne Dijkstra, Ruben van der Veen en Storm Koppers.

Recente successen
De volgende leden zijn gedurende de laatste jaren kampioen van Friesland geworden: Jolanda Hoogeveen, Jente Sijtsema, Hylke Hof, Ate Fokkens, Lars Sijtsema, Pascal Ruardy en Christiaan Dijkstra. Laatst genoemde is tevens in 2017 Nederlands Kampioen geworden in de Categorie U 15, een top prestatie. Aan het eind van het seizoen heeft de selectie een vrije koppel wedstrijd ter afsluiting. Iedere deelnemer gaat dan koppelen met hun vrije keuze.