Vergunningen

Als je gaat vissen heb je over het algemeen een Vispas nodig. Alleen voor het vissen op zee is een vergunning niet verplicht, maar op andere plekken riskeer je hoge vis boetes als je zonder de juiste visvergunning gaat vissen.
De kosten voor een vergunning vallen in Nederland erg mee vergeleken bij andere landen. Voor €42,50 euro ben je lid seniorlid van van onze vereniging en kun je het hele jaar door in heel Nederland vissen. Bovendien krijg je ons verenigingsblad Fisk & Wetter gratis toegestuurd.

Hoe zit het nu eigenlijk?

Vispas
Om in Nederland te mogen vissen moet je lid worden van een hengelsportvereniging. Als je 14 jaar of ouder bent dan wordt je geacht een Vispas te hebben. Met deze pas mag je met twee hengels vissen met alle toegestane aassoorten in de wateren die in de Lijsten van Viswateren of Visplanner App vermeld staan. Let wel op dat je de Vispas altijd samen met deze lijst (of natuurlijk de app op je mobiele telefoon) bij je hebt. Je bent namelijk verplicht ze allebei te tonen als je gecontroleerd wordt aan de waterkant!

Visplanner
Sportvisserij Nederland gaat gelukkig met de tijd mee en daarom is de VISplanner geïntroduceerd. Voortaan hoef je daardoor geen compleet boekwerk meer mee te sjouwen inclusief allerlei aanvullingen. Vanaf 1 januari 2015 is de VISplanner namelijk wettelijk geldig als toestemming om in de wateren te mogen vissen die in de Lijst van Nederlandse Viswateren vermeld staan. Het dikke boekje is dus verleden tijd! Meer weten over de app. Hieronder vind je een introductie filmpje

Hoe het werkt? De visplanner is beschikbaar via een App (zowel voor de iPhone als voor Android telefoons) of gewoon via de mobiele website m.visplanner.nl. Je voert hier je vispasnummer in (het 13-cijferige nummer rechtsonderin op de voorkant van je vispas) en de plaats of postcode en je drukt op zoeken. Vervolgens zie je precies waar je wel en niet mag vissen, makkelijker kan bijna niet. Uiteraard moet je naast je telefoon wel altijd je VISpas bij je hebben.

Tip: naast superhandig is dit natuurlijk ook nog eens veel beter voor het milieu, iets wat ons als sportvissers toch zeker aan moet spreken. Geef daarom via de website www.viswaterlijst.nl aan dat je voortaan geen papieren lijst meer wilt ontvangen omdat je de visplanner gebruikt.

App nu direct downloaden? Klik dan op één van de logo's hieronder

Extra vispas
In de landelijke lijst met viswateren staat ongeveer 85% van het binnenwater vermeld waar je mag vissen met de vispas. Als je wilt vissen in bepaalde wateren die niet in de landelijke lijst staan, of mee wilt doen aan wedstrijden van andere verenigingen, dan kun je ook lid worden van meerdere hengelsportverenigingen. Je ontvangt dan een extra vispas, die overigens wel een stuk goedkoper uitvalt dan de eerste vispas. Je betaalt hiervoor alleen de contributie van de betreffende hengelsportvereniging en 3,50 euro administratiekosten.

Kleine vispas
Naast de normale vispas, is er ook een kleine vispas verkrijgbaar. Deze is echter voor de meeste sportvissers niet interessant, omdat hij veel beperkingen kent. Zo mag je maar met één hengel vissen in slechts enkele delen van rivieren en kanalen. Ook het vissen op roofvis is met de kleine Vispas niet toegestaan, je mag dan alleen vissen met de zogenaamde ‘aangewezen aassoorten’ (wormen, brood, aardappel, deeg, granen en dergelijke). Mijn advies is dan ook om gewoon lid te worden van de lokale hengelsportvereniging en een normale vispas aan te schaffen. Het kost misschien een tientje meer, maar je hebt veel meer mogelijkheden!

Jeugdvispas en jeugdvergunning
Ben je nog jonger dan 14 jaar? Dan kom je in aanmerking voor de jeugdvispas, die een stuk goedkoper is dan de normale vispas. Net als bij de vispas mag je hiermee gewoon met 2 hengels vissen in alle wateren uit de landelijke en federatieve lijst.

Vis je maar met één hengel en alleen in het verenigingswater? Dan kun je ook kiezen voor een jeugdvergunning. Je bent dan wel weer beperkt tot de aangewezen aassoorten: brood, aardappel, deeg, kaas, granen en zaden, wormen, steurkrab, insecten, insectenlarven en nabootsingen daarvan (niet groter dan 2½ cm).

Als je echter onder begeleiding van een volwassene met één hengel gaat vissen heb je helemaal geen vergunning nodig. Voorwaarde is dan wel dat deze volwassene een kleine of normale vispas heeft. Er mogen op deze manier een onbeperkt aantal kinderen mee.

Zeevispas
Als je gaat zeevissen heb je geen vergunning nodig. Toch is er wel een speciale zeevispas voor zeevissers verkrijgbaar. Voor sommige zoute Deltawateren (het Veerse Meer en het Grevelingenmeer) is een vergunning namelijk wel verplicht. Ook als je zeeaas wilt spitten in het Deltagebied of mee wilt doen aan viswedstrijden heb je een vergunning nodig. Speciaal voor zeevissers is er daarom een zeevispas verkrijgbaar, die dus alleen voor zoute wateren geldig is.

Nachtvissen
Vergunning nachtvissen
Om ‘s nachts te vissen heb je vanaf 2013 naast je vispas ook een speciale nachtvistoestemming nodig. Deze nachtvistoestemming kun je bestellen via onze website. Met deze vergunning mag je in alle wateren nachtvissen waarbij een maantje is afgebeeld in de nieuwe Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren. Daarnaast is het nachtvissen op veel plekken nu het hele jaar door toegestaan, waar het eerst alleen mogelijk was in de maanden juni, juli en augustus.

Derde hengel
Als je met een derde hengel wilt vissen is dat op bepaalde wateren ook toegestaan. Je hebt hiervoor een derde hengeltoestemming nodig, die je ook weer kan kopen via onze website

Meevistoestemming
Tip: Met de nieuwe meevistoestemming kun je nu ook mensen meenemen met vissen die nog geen visvergunning hebben. Je mag steeds 1 persoon voor maximaal 1 dag mee laten vissen, met een maximum van 3 personen. Een leuke manier om iemand kennis te laten maken met de hengelsport zonder dat hij of zij direct een een Vispas aan hoeft te schaffen.

Wil jij je vriend, vriendin of buurman een keer meenemen met vissen? Bestel dan online de gratis meevistoestemming!

Twijfel je ondanks bovenstaande uitleg nog welke vergunning je nodig hebt? Doe dan hieronder de Vispas check